DE foodblog van Nederland

Wat te eten bij warm weer?

We weten allemaal dat we minimaal 1,5 liter water moeten drinken per dag, maar het is niet helemaal duidelijk wat we nu beter wel of niet kunnen eten.

Ook is het voor oudere mensen en jonge kinderen vaak moeilijk om de juiste hoeveelheid vocht binnen te krijgen, daarom geef ik je hier wat tips om de warme zomer door te komen.

Ten eerste kun je het beste alcohol, cafeïne en suiker houdende dranken vermijden aangezien je hierdoor sneller uit kunt drogen. Een koud biertje kan lekker verkoelend zijn, maar deze kun je dus beter laten staan. Heb je toch zin in een glaasje wijn of een biertje? Neem er dan een groot glas water bij.

Maar wat kun je dan wel eten en drinken? Nou qua drinken kun je het beste gewoon water nemen, eventueel met wat munt blaadjes, citroen of komkommer erin voor een lekker frisse smaak. Wanneer het op eten aankomt kun je het beste lichte ingrediënten kiezen, eet veel fruit, groenten en bijvoorbeeld vis.

Voor mensen die er moeite mee hebben om aan de juiste hoeveelheid vocht te komen zijn er een paar simpele maar lekkere oplossingen:

Yoghurt met fruit:

In yoghurt zit erg veel water en er wordt dan ook vaak gezegd dat een bakje yoghurt net zo goed hydrateert als een glas water. Voeg geen suiker toe maar houd het bij vers fruit voor de zoete smaak. Bijna alle soorten fruit kun je door de yoghurt doen, bijvoorbeeld banaan, ananas, meloen, aardbeien… Wat je maar lekker vindt! En natuurlijk zit er in fruit ook lekker veel vocht.

Yoghurt met banaan

Yoghurt met banaan

 

Tomaten:

Een tomaat bestaat voor 94% uit water dus snijd er eens één in blokjes om door je salade heen te doen of maak deze heerlijke amuse-bouche. Er zit ook 24mg vitamine C in 100 gram tomaten en 14mg calcium voor een goede weerstand en sterke botten.

Komkommer:

Meer dan 95% van de komkommer is water en ook dit is dus een echte zomerse aanrader. Doe een paar geschilde plakjes in een kan water voor een lekker smaakje, of maak een koude groenten salade. Ook als snack is komkommer erg lekker een verfrissend.

Wanneer je kinderen hebt die moeite hebben met veel water drinken, geef ze dan geen frisdrank maar wat vers fruit en yoghurt. Ook kun je er voor kiezen een fruit smoothie te maken, hier zullen ze van smullen!

Zie hier een recept voor een zomerse salade met onder andere komkommer en cherrytomaatjes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Nieuwsbrief