DE foodblog van Nederland

Veranderingen in het lichaam tijdens de overgang

De overgang is een zware periode voor de meeste vrouwen. Het is een transitiefase waarin het lichaam vele interne en externe veranderingen doorstaat. De uiteindelijke klachten of symptomen zijn bij een ieder verschillend, maar enkele klachten komen bij doorgaans een ieder voor. Eén van de meest voorkomende symptomen van de overgang is overgewicht. Het lichaam slaat sneller vet op en verbrand die ook minder snel. Afvallen wanneer je in de overgang zit gaat dus wat moeizamer. Om af te vallen moet je daarom de juiste balans tussen goede voeding, sport en rust zien te vinden.

Veranderingen in het lichaam tijdens de overgang

De lichamelijke veranderingen die plaatsvinden tijdens de overgang hebben zowel invloed op je uiterlijk als je gemoedstoestand. Je hebt in deze periode minder calorieën nodig omdat de stofwisseling aanzienlijk trager wordt. De stofwisseling is het proces waarbij voedingsstoffen worden omgezet in warmte en energie. Calorieën worden dus verbruikt. Naarmate je ouder wordt zul je minder energie nodig hebben en tijdens de overgang wordt de stofwisseling steeds trager. Dit omdat de geslachtshormonen van grote invloed zijn op je stofwisseling.

Veranderingen in de geslachtshormonen

De overgang, vaker ook wel menopauze genoemd, is het moment dat alle eicellen opraken. Het lichaam maakt dan minder oestrogeen in de eierstokken, wat kan leiden tot gewichtstoename, opvliegers, slecht slapen en stemmingsschommelingen.

 

Oestrogeen speelt namelijk een grote rol in hoe snel het lichaam calorieën verbrand. Daarom kan het voorkomen dat je gewicht toeneemt ook al eet je niet meer als voorheen. Hoe minder oestrogeen het lichaam produceert, des te trager de stofwisseling.

Veranderingen in vetdistributie

Een andere verandering aan het lichaam is waar vet wordt opgeslagen. Ook dit verandert tijdens de overgang. Dan wordt het grootste deel opgeslagen in de buikstreek. Voorheen deelde het lichaam vetten over de heupen, dijen en billen. Een dikkere buik is niet alleen lelijk het is ook gevaarlijk. Buikvet is immers het gevaarlijkste vet, omdat het de kans verhoogt op het krijgen van hart- en vaatziekten, diabetes type 2, verhoogde bloeddruk, beroertes, slaap apneu, verschillende vormen van kanker en andere degeneratieve ziektes.

Sporten tijdens de overgang

Tijdens de overgang zal sporten een belangrijkere rol moeten spelen in je leven. Door te sporten hou je de hormonen wat in balans en dat zal de overgangsklachten doen verminderen.

 

Te hard sporten is hier niet de oplossing. Dit zal juist averechts werken. Het lichaam maakt dan cortisol aan, welke ervoor zorgt dat je juist meer vetten opslaat. Naast het sporten zul je daarom ook voldoende rustmomenten moeten inbouwen. Onvoldoende rust leidt uiteindelijk tot vermoeidheid en stress. En dat maakt de stofwisseling ook weer trager.

 

Zoek de juiste combinatie van gezonde voeding en sport om je overgangsklachten op een natuurlijke manier aan te pakken. Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. De overgang gooit je lichaam uit balans en 1 van de effecten daarvan is een lager energieniveau. Dit maakt het bijna onmogelijk om de motivatie te vinden om te sporten. Met vaste sportdagen gaat dit wat makkelijker. Blijf bewust van de toegevoegde waarde van sporten en haal daar de nodige motivatie uit.

 

Afvallen tijdens de overgang

Zoals je zelf ziet zal afvallen wat moeilijker gaan in deze periode. Toch is er hoop. Ja, het is mogelijk om een slank figuur te hebben tijdens de overgang. Ook al lijkt het soms dat je lichaam niet mee wilt werken.

 

Naast het sporten zul je ook je dieet moeten aanpassen. Je stofwisseling is nu veel trager en zal steeds verder vertragen. Het is dus zaak dat je minder calorieën consumeert om hiermee rekening te houden. Tevens is het aan te raden de juiste calorieën te consumeren. Eet meer voedingsvezels en eiwitten. Eet minder vetten en koolhydraten. Groenten en fruit zullen een grotere rol spelen in je voedingsplan. Los van het feit dat ze goed zijn voor de gezondheid, bevatten bepaalde plantsoorten fyto-oestrogenen. Deze stoffen zitten in soja, tofu, kikkererwten, noten, zaden, groene thee, groene groenten, kool en erwten. Fyto-oestrogenen, ofwel plantaardige oestrogenen, houden je hormonen in balans.

 

Tot slot

Overgewicht tijdens de overgang hoef je niet als vanzelfsprekend te zien. Je kunt er best wat tegen doen. Met de juiste motivatie, voeding en regelmatig sporten is het mogelijk om je gewicht op het gewenste niveau te krijgen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Nieuwsbrief